Ubiegłej zimy polskie miejscowości zajęły czołowe miejsca w niechlubnym rankingu najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie. W zestawieniu 50 najgorszych pod względnem smog miejscowości aż 33 miejsca zajęły miasta polskie. W Skale w województwie małopolskim w grudniu 2016 stężenie 979 mikrogramów na metr sześcienny powietrza. 20 razy więcej niż przewidują europejskie normy. DWADZIEŚCIA!

Sezon grzewczy dopiero rusza, ale nic nie wskazuje na to, żeby w tym roku sprawy wyglądały inaczej. Smog jest z nami na stałe i niestety nie jest problemem teoretycznym. Badania przeprowadzone na Śląsku przez lekarzy ze Śląskiego Centrum Chorób Serca i Śląskiego Uniwersytetu Medycznego wykazały, że w czasie alarmów smogowych liczba śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych wzrastała o 8%.

Oczywiście najbardziej cierpią dzieci.  Smog powoduje nie tylko choroby układu oddechowego – w skrajnych przypadkach astmy. Smog powoduje też alergie.  Przeprowadzone w 2013 roku w Krakowie badania wskazują, że ok. 50 proc. mieszkających tam dzieci cierpi na alergie. Co gorsza, smog oddziaływuje na dzieci już przed narodzeniem. Matki, które były narażone na smog w ciąży rodziły dzieci o mniejszej masie urodzeniowej, które w przyszłości częściej zapadały na choroby układu oddechowego.

Jak każdego dnia chronić dziecko przed smogiem?

  1. W czasie alarmów smogowych nie idźcie na spacer. Przebywanie na powietrzu będzie miało znacznie gorszy wpływ na dzieci niż zostanie w domu.
  2. Staraj się zachęcać dziecko do oddychania przez nos. Naturalne systemy filtrowania pomogą choć trochę oczyścić powietrze docierające do płuc.
  3. Pilnuj, żeby dzieci dużo piły. Wilgotna śluzówka lepiej wyłapuje zanieczyszczenia.
  4. Unikaj podróżowania w godzinach szczytu. Jeśli musicie przemieścić się w godzinach największego natężenia ruchu  – spróbuj wybrać mniej ruchliwe trasy. Zamknij okna w aucie i ustaw wentylację na obieg zamknięty.
  5. Kiedy tylko możecie uciekajcie za miasto. Spacer po lesie da Wam chociaż krótką przerwę w oddychaniu zanieczyszczeniami. A nawet krótka przerwa ma dobry wpływ na zdrowie. Gdy tylko możesz, wyjeżdżaj z dzieckiem poza miasto.
  6. Dbaj też o dietę. Dzieci powinny jeśli dużo jedzenia zawierającego witaminy A (obecne w dużych ilościach w marchewce, papryce i … wątróbce) , C (dostarcza jej natka pietruszki, papryka i porzeczki)  i E (z orzechów, migdałów, pestek dyni i słonecznika) oraz selen (który znajdziecie w .łososiu czy jajach kurzych).
  7. Powietrze w domu możesz filtrować oczyszczaczem. Ważne, żeby miał filtr HEPA, który potrafi wyłapać nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia.